0

Mass (Social) Media, instituția Confuziei. Cum funcționează manipularea prin presa și de ce nu prind dezmințirile

Cam ăsta este mediul în care unii dintre noi mișună zilnic, printre care și eu. Concluzia am tras-o cu ceva timp înainte, și mi-a fost confirmată după primele 15 minute de la începerea prezentării lui Daniel David, de la ON/OFF 5.

Da, sunt genul de om care tânjește după confirmările concluziilor rezultate mai ales din discuțiile purtate cu liberul arbitru. O fi defect profesional… practicând jurnalismul până nu demult.

Revenind la (on)offurile noastre, Daniel David a explicat pe înțelesul tuturor ce-i ăla adevăr și cum este el perceput de către mase. Pentru că s-a mai scris despre asta, voi face o mică analogie cu un proverb românesc care expune foarte bine ideea: când trei îți spun că ești beat, du-te și te culcă. Chiar dacă tu știi că nu ai băut nimic, beția invocată devine adevăr pentru că majoritatea celor din jurul tău cred asta. În online… se aplică cu succes. Orice argument împotriva credinței populare e futil. Ca rezultat, avem parte de o pseudo cunoaștere propovăduită continuu. Osândă veșnică celui care o arată cu degetul. Hater se va numi! Și va fi excomunicat din congregație.

Apoi, de reținut este și povestea despre algoritmii de funcționare a presei tabloide, și a presei în general.

Se dau trei grupuri de oameni.

Grupului 1 i se povestește despre un răufăcător care a furat dintr-un magazin și a amenințat vânzătoatea cu un cuțit.

Grupului 2 i se expune cazul cu o mică adăugire: este o ființă brută, nu-și iubește copiii, își bate nevasta și alte treburi care trezesc emoția la viață.

Grupului 3 i se oferă toate informațiile date inițial grupurilor 1 și 2 cu mențiunea că, la final, se face o corectură: partea cu “ființa brută, care nu-și iubește copilul și-și bate nevasta” nu este adevărată, ci o confuzie. Se subliniază că descrierea aparține unui alt răufăcător și toți vor da de înțeles că au… înțeles.

Bun. Acum, știm că singurul grup care are o părere mai proastă despre răufăctor e cel cu numărul 2. Da? Greșit. În urma testelor specifice, s-a demonstrat că grupul 3 a fost influențat la fel ca grupul 2. Explicația: suntem ființe emoționale, nu tocmai raționale. De aceea nici-o dezmințire (sau niciun drept la replică) în presă nu are efect, de aceea ne facem impresii din bârfe despre unul și altul, de aceea funcționează manipularea presei, de aceea are rating ProTV-ul: toate subiectele lor au o poveste de spus care bate la fund raționalul.

P.S. Ca notă de subsol, ON/OFF 5 a fost așa cum mă așteptam. Un eveniment online de provincie, pentru comunitate, mai bun și mai educațiv ca celelalte ediții, motiv pentru care nu mi-a lăsat un gust amar. Au fost 83 de oameni (posibil să fi fost mai mulți la ediția făcută-n asociere cu TIFF 2011) printre care am văzut persoane care n-au nicio treabă cu online-ul. Dacă și-n viitor se păstrează calitatea subiectelor și a vorbitorilor, va fi un hit național. Ceea ce aștept și de la Intagramology, adică o dezvoltare step by step către în sus.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *