3

Umbra marketingului la protestele anti ACTA. De la Cluj – Interviu

ce scrie la ultimul punct?

Nu am fost la mișcările anti ACTA, dar asta nu înseamnă că nu am urmărit cursul evenimentelor sau n-am acoperit subiectul. Am avut motivele mele. Despre protestul de la Cluj a scris Alex Ursa, care a fost acolo. A observat un detaliu. Cineva împărțea măști Anonymous inscripționate cu numele unui site. Primele întrebări firești pe care mi le-am pus: cine și de ce ar face asta pe banii lui? Cine-i sponsorul de care vorbește Alex? În câteva ore am aflat. Printre rânduri e vorba de o campanie de promovare/marketing. 

Măștile au fost distribuite de firma SC DataCrypt SRL cu sediu declarat în Capitală, dar care are un punct de lucru și la Cluj. Obiectul de activitate al firmei: comercializarea de soluții pentru criptarea datelor. Am discutat inițial cu Robert care mi-a spus că nu poate vorbi, așa că m-a pasat celuilalt administrator, Alexandru Anca, care a acceptat să-mi răspundă întrebărilor duminica seara. Ceea ce evident, apreciez.

Să începem.

De ce ați făcut gestul ăsta?

Am încercat să susținem mișcarea anti ACTA. Bănuiam că numărul participanților va fi mai mic decât cel anunțat pe rețelele de socializare și ne-am gândit că prin asta putem motiva mai mulți oamenii să se alăture protestelor.

Care au fost costurile de producție, de transport etc? 

Producția ne-a costat aproximativ 250 de lei. Pentru asta au despus efort patru oameni timp de două zile. Munca, transportul, distribuția… le-am făcut fără bani. A fost mai mult o distracție pentru noi. Cred că ne-am atins scopul. La Cluj au fost mai mulți protestatari decât la București.

Sunteți din Cluj?

Da, avem punct de lucru și în Cluj.

Unde au mai ajuns măștile? Sau doar în Cluj le-ați distribuit?

Păi cam 100 au ajuns în Bistrița…

În cazul ăsta putem vorbi de o strategie de marketing?

Putem spune că e un gen de strategie de marketing, mai ales că produsele noastre vin în sprijinul internauților.

Deci avem o strategie de marketing. Înseamnă că dacă ați pus totul pe foaie aveți și niște așteptări după distribuirea măștilor Anonymous. Am văzut că pe o parte a măștii de carton aveți imprimat sloganul. Nu mi-am putut da seama ce-i pe cealaltă. Bănuiesc că e site-ul vostru, nu?

Da, pe o parte e sloganul iar pe alta e site-ul. Urmărim o creștere a numărului de vizite pe site și creșterea paginii noastre de Facebook unde activăm zilnic și oferim informații despre domeniul nostru de activitate și nu numai.

Să înțeleg că dacă protestele anti ACTA merg mai departe veți continua să distribuiți măști?

Da. Binențeles. Intenționăm să aducem măști din plastic. Din păcate va fi un transport din China iar costurile se vor ridica cam la 1.000 de dolari.

O sumă măricică.

Da. Pe astea le vom vinde dar nu pentru profit. Vrem să sunținem în continuare protestele anti ACTA așa că prețul va fi cât să ne recuperăm costurile.

Ați zis mai devreme că produsele firmei pe care o administrați vin în sprijinul utilizatorilor de internet. Care este de fapt obiectul de activitate și de când sunteți pe piață?

Suntem pe piață din 2010 și oferim softuri și soluții de criptare.

Înțeleg. Mai am două întrebări, ultimele două, pentru că e dumincă totuși și nu vreau să vă mai rețin. Ați citit ACTA?

Da! Am citit! (pauză)

Ok… dacă ați citit puteți să-mi spui ce prevede? Care-i partea care vă deranjează cel mai tare?

Păi uite… spre exemplu cazul Megaupload. Îl știți?

Îl știu.

Acolo e un proces civil și sunt persoane arestate. Nu e normal așa ceva! E un proces civil!

Nu e. Și ultima întrebare… știi ce înseamnă acronimul ACTA?

Da! (pauză)

Ce?

Înseamnă… ăă… ăăă Anti Comercial… ăăă (după mai multe încercări) A-ul vine de la… Anti-Counterfeiting Trade…

Agreement! Anti-Counterfeiting Trade Agreement. 

Da. Anti-Counterfeiting Trade Agreement.

Mulțumesc pentru timpul acordat. 

Și cam atât a fost conversația purtată cu Alexandru Anca. Am recurs la mica mea investigație pentru a-mi tranforma o bănuială în certitudine, ceea ce s-a și întâmplat. Că nu mi se pare mie ok practica asta-i altă treabă, până la urmă departamentul de marketing și-a făcut treaba, oarecum ingenios. Teoretic e o situație de genul WIN-WIN. Dar e ok. Pentru majoritate văd că e mai importantă blamarea celor care nu ies în stradă decât atenția la detalii.

Înainte de a încheia vă îndemn să citiți și despre paradoxul măștilor Guy Fawkes. Până la urmă există o întreagă indistrie în spatele lor și articolul de față o demostrează.

Concluziile rămân în custodia voastră.

sursa foto 12

3 Comments

  1. misto initiativa !! sa aibe grija pe cine supara cei de la acta, ca sunt multi hackeri in lumea asta :)) muhaha

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *